Henkilökohtaista palveluohjausta verkossa

Turun NMKY:n Maahanmuuttajapalveluiden vuosi 2020 oli hyvin erilainen entisiin verrattuna. Vuoden alussa pitkäaikainen työntekijä Olavi Katto jäi eläkkeelle. Helmikuun alussa Markun työparina aloitti Katy Viljanen. 

Pian Katyn aloittamisen jälkeen alkoi kuulua huolestuttavia uutisia Covid-19 viruksen leviämisestä Euroopassa ja Suomessa. Maaliskuun aikana siirryttiin nopeassa tahdissa palveluohjauksessa työskentelemään kotoa käsin etänä. Asiakkaista valtaosan kohdattiin puhelimitse, erilaisia videoneuvottelukanavia apuna käyttäen. Kasvokkain toimistolla tapahtuva palveluohjaus muuttui verkkopalveluohjaukseksi.  

Asumiseen, talous- ja raha-asioihin, parisuhteeseen, mielenterveyteen, työhön ja koulutukseen liittyvät asiat ovat olleet päällimmäisinä esillä asiakkaiden kanssa. Asiakkaiden psykososiaalinen auttaminen kulkee kautta linjan mukana kaikessa työssä, riippumatta millä asialla asiakas kohdataan. 

Vuoden aikana autettiin yhteensä 151 asiakasta. erilaisissa asioissa. Toimistolla on käytetty keväästä lähtien kasvomaskeja ja erilaisia järjestelyjä, joilla turvataan asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuus. Asiakkaat ovat suhtautuneet hienosti sekä verkkopalveluohjaukseen, että poikkeusjärjestelyihin toimistolla. 

Toimintatavat onnistuimme nopeasti muuttamaan koronasopiviksi, ja luomaan uusia tapoja tehdä palveluohjausta. Koronan tuomat vaikutukset Maahanmuuttajapalveluiden työhön jäivät pieniksi. 

Asiakkaat ovat olleet myös tyytyväisiä siihen, että heitä on pystytty auttamaan läpi vuoden.  

Yhteistyökumppanien ja verkostojen toiminta on siirtynyt lähes kokonaan verkkoon ja jatkunut siellä tiiviinä. Päivystykset oppilaitoksilla, autotehtaalla ovat olleet pysähdyksissä.